Voor welke documenten moet jij naar de notaris?

contract

In ons land kun je betrekkelijk veel zaken individueel regelen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om zelf een zorgverzekering af te sluiten. Ook voor een aansprakelijkheidsverzekering of een WA-verzekering kun je gewoon bij een verzekeraar terecht. Jij gaat een overeenkomst aan met de betreffende partij en betaalt een jaarlijkse of maandelijkse vergoeding. Jij kunt echter niet alle documenten geheel zelfstandig afsluiten. Voor sommige documenten is het noodzakelijk om de hulp van een notaris in te schakelen. Het is echter voor lang niet iedereen duidelijk welke documenten een notaris moet ondertekenen. Geldt dit ook voor jou? Dan ben je hier aan het juiste adres. Wij noemen hieronder namelijk twee documenten waarmee jij naar de notaris moet.

Onroerende zaken overdragen

Ben jij in het bezit van onroerende zaken en wil je deze overdragen aan een andere partij? Of wil jij juist onroerende zaken van iemand overnemen. Dat moet hiervoor altijd een officieel document ondertekend worden bij de notaris. Voor nagenoeg alle overdrachten van onroerende zaken is een notariële akte verplicht. De koper van het onroerende goed kiest zelf een notaris uit en is in de meeste gevallen ook verantwoordelijk voor de kosten. Naast de notariële akte kun jij er ook voor kiezen om de koopovereenkomst op te laten stellen door de notaris. Dit is echter niet verplicht, maar is zeker aan te raden. Zodoende weet je namelijk zeker dat alles op de juiste wijze wordt vasgtgelegd.

Huwelijkse voorwaarden

marriage contractWillen jij en je partner met elkaar in het huwelijksbootje stappen? Dan moet hiervoor een bezoek aan de notaris gebracht worden. Hij kan namelijk een akte met de huwelijkse voorwaarden voor jullie opstellen. In het geval van de huwelijkse voorwaarden bepalen jullie zelf wat wel en niet samen gedeeld wordt. Zo’n notariële akte stelt jullie in staat om van de wet af te wijken. Willen jullie geen officieel huwelijk met elkaar? Dan is het ook nog mogelijk om te kiezen voor een geregistreerd partnerschap. Jullie hoeven elkaar in dat geval niet officieel het ‘ja-woord’ te geven. Ook voor het aangaan van een geregistreerd partnerschap moeten huwelijkse voorwaarden opgesteld worden bij de notaris. Een laatste mogelijkheid die jullie hebben is een geregistreerd partnerschap. Een notaris kan ook dan huwelijkse voorwaarden voor jullie opstellen.